Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> Riksmål

Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Synes du man skulle gjenninnføre riksmål?
Ja, så avgjort
25%
 25%  [ 3 ]
Synes egentlig ikke det
75%
 75%  [ 9 ]
Antall stemmer : 12
Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Mandag 19 Mai 2003, 21:20
Svar med Sitat
Carola skrev:
Jeg sier BEN, REN, SEN osv.. vil det si at jeg snakker 'riktig' eller? :p


Jeg sier BEIN, REIN, SEIN osv.. vil det si at jeg snakker 'feil' eller? :p (hehe Razz)

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 20 Mai 2003, 16:41
Svar med Sitat
et vil i hvertfdall ikke pent, riktigheten er vel heller ikke helt på plass...

På Østkanten snakker man svært bredet, det har jeg hørt, bare hør på neggere fra Grønland som snaller: grusomt. Av en eller annen grunn bor nesten alle sorte på Østkanten, slik at de blir påvirket til å snakke det jeg kaller bredt norsk. Jeg synes det høres grusomt ut... Det er så stygt!

Det er ikke vanskelig å finne ut at det er MANGE FLERE dumme i Øst.

Dessuten har jeg aldri hatt noen "snobbete" lærer, dessverre. Kan ikke du (espen) be norsklæreren din om å gjennomføre en unersøkelese om hvordan elevene i klassen din snakker? Det hadde vært intressant. Er Kattedralskolen privat?

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Tirsdag 20 Mai 2003, 22:29
Svar med Sitat
jsw skrev:
et vil i hvertfdall ikke pent
På Østkanten snakker man svært bredet, det har jeg hørt, bare hør på neggere fra Grønland som snaller: grusomt. Av en eller annen grunn bor nesten alle sorte på Østkanten, slik at de blir påvirket til å snakke det jeg kaller bredt norsk. Jeg synes det høres grusomt ut... Det er så stygt!

Det er ikke vanskelig å finne ut at det er MANGE FLERE dumme i Øst.

Dessuten har jeg aldri hatt noen "snobbete" lærer, dessverre. Kan ikke du (espen) be norsklæreren din om å gjennomføre en unersøkelese om hvordan elevene i klassen din snakker? Det hadde vært intressant. Er Kattedralskolen privat?


Apropos alternaltive former Razz

Katta er ikke privat, nei. Det er en fullgod offentlig skole... Faktisk den allmenne skolen med høyest inntakskrav i fjor!!! Very Happy

Tror nok at "snakkinga" på skolen min varierer veldig. Har noen sånne sossespråkdiskusjoner med de i klassen også, men er ingen som har funnet på den syke ideen å totalt avskaffe det norske språk... Har kanskje noe med at det for det meste går smarte og realistiske, (ikke minst), folk der...

Og kan du vennligst definere dum? Er man dum fordi man er fra øst, fordi man snakker breit, fordi man har lavere IQ, eller hva? Eller er hjernen din helt pengefiksert, dvs at $ = IQ

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Onsdag 21 Mai 2003, 7:14
Svar med Sitat
hehe....kan virke saan...men jsw: du burde ikke snakke saa mye om dumme mennesker paa oskanten, i og med at du, ut i fra holdningene dine og den manglende evnen til aa akspetere andres meninger, viser at du har et godt stykke aa gaa selv. Og bare for aa svare paa sporsmaalet som er stilt her: Nei, jeg ser ikke noe poeng i aa gjeninnfore Riksmaal. Vil ikke bli kvitt de andre dialektene av den grunn. Vil heller gaa den andre veien. Folk tar avstand fra det, og poengterer det ved aa bruke dialekt. Personlig synes jeg riksmaal rett og slett hores teit(bruker du det ordet jsw? eller sier du "tet"? Razz ) ut. Men jeg liker ikke dialekter heller. Riksmaal kan vel ogsaa kalles en dialekt, paa lik linje med alle andre? Riktig bokmaal, det er tingen for meg, saa godt det er mulig for meg aa gjennomfore det.

Og ett lite tips jsw: Ver forsiktig med aa assosiere ostkant med negere og grusomt spraak. Serlig etter aa ha referert ostkanten som et skikkelig skummelt, grusomt sted hver det bare bor tapere og annet skrot (fritt sitert)...det kan ganske enkelt oppfattes som aaplenlys rasisme, og har ikke noe her aa gjore!

Av Innlegg
Gjest








Onsdag 21 Mai 2003, 13:59
Svar med Sitat
Hvorvidt jeg driver "rasisme", det kan vel diskuteres, men det kan vi gjøre en annen gang...

Snakker man bredt, har man ikke helt forstått det norske språk (skal ikke erte dere ved å si sprog....) . Det første norske sråk var norrønt, men etter svartedauden(sortedøden... Wink ) forsvant dette. Danskene t"tok over" Norge, og da var det jo selvsagt naturlig å snakke dansk. Riksmål er dansk med en del særnorske ord, dvs. at det IKKE er dansk. Utifra dagens bokmål, skulle man nesten si at det var nynorsk med noen "pene ord" I hvertfall om man velger å bruke alle mulige sideformer...

De som kommer fra Øst, er ikke nødvendigvis dumme, men det er tross alt et faktum at de som er derfra snakker bredere.

Hva er det som får deg til å si at min hjerne(som jeg forøvrig er svært fornøyd med) er pengefiksert??? Penger og riksmål har ikke noe med hverdandre å gjøre. Eller har det det?????? Surprised

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Onsdag 21 Mai 2003, 15:58
Svar med Sitat
Tenker bare på dine tidligere poster......
Det var dessuten bare ett av 3-4 forslag for en definisjon. Altså; $ = IQ... (skjønner du ikke? Wink mener at du kanskje tror at penger gjør deg smart)

Men som sagt, vil gjerne høre din definisjon på det å være dum. Så kan jeg evt senere svare på din "anklage" mot oss østkant"inger"... Selv om jeg tviler på at du klarer å bekrefte argumentene dine Smile

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Onsdag 21 Mai 2003, 16:27
Svar med Sitat
For å være litt offtopic, for en gangs skyld:

JSW, ta en titt her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=89095

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Onsdag 21 Mai 2003, 17:07
Svar med Sitat
Har kun et ord å si til den artikklen(har klaget til både redaktør og journalist, håper dere også gjør det...)

Dritt

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Onsdag 21 Mai 2003, 17:14
Svar med Sitat
Ja du kan jo tro de gidder å høre på deg... Dette blir bare tåpeligere og tåpeligere. Jo mer dette diskuteres, jo mer driter du deg ut jsw! Hva du enn sier så er det du som fremstår som dum... bare så det er sagt. Tror alle østkantfolk er mer oppvakte og sosialt intelligente enn deg. For vi vet du er god på skolen, så det er vel ikke den døde delen av hjernen. Den sitter der du finner oppføresselen din...

Du skrev vel navenet på den innflytelsesrike faren din , slik at de skulle begynne å skjelve i buksene. Særiøst jsw... Du begynner å virke helt uttafor... Surprised

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Onsdag 21 Mai 2003, 17:27
Svar med Sitat
Jeg synes faktisk den artikklene var injurerende. "Noen er født med sølvskje i munnen"

"Barn av advokater og direktører". Frekt...

Med kjente navn i Palm'en.... Nesten alle har like muligheter, til å få jobber i næringslivet.

Dessuten vet jeg om folk som IKKE snakker riksmål, og som likevel har fått fine jobber...

DinSide har dessuten tidligere vært svært frekke, da svarte de ikke på min mail, det var en artikkle om "meglerenes snobbesprog". Den var også dårlig. Boikott dinside!

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Onsdag 21 Mai 2003, 22:12
Svar med Sitat
Elsker DinSide Razz

Men, back to case Wink Alle diskusjoner jsw starter har en tendens til å etterhvert dreie seg om han Razz

Så; riksmåls (huff) -diskusjon, eller "stenging" Razz

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Torsdag 22 Mai 2003, 7:26
Svar med Sitat
Det er dessverrre slik at de etter hvert drier seg om meg.... Men her forsøkte jeg å få ignagn en diskusjon om riksmål. Hvis dere vil diksutere meg, kan dere lage et eget tema. Men ingen injurier takk!

Jeg synes det er merkelig at det bare er meg (og en annen som har stemt) som liker riksmål. Bokmålet blir for bredt! Altfor mange sideformer! F.eks. setningen jeg har brukt som eksempel FLERE GANGER. Skjønener dere ikke at det er vansklig og tullete å ha 72 muligheter til å skrive en setning?????

Av Innlegg
Gjest








Fredag 23 Mai 2003, 12:48
Svar med Sitat
http://www.dinside.no/php/art.php?id=89159

For en gangs skyld er jeg enig med din side....

En svært fornuftig artikkel. Jeg mener det faktisk!

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Fredag 23 Mai 2003, 14:27
Svar med Sitat
Sitat:
Skaff deg foreldre med høy utdannelse. Det er fortsatt slik at barn av folk med høy utdannelse også tar høyere utdannelse.


Han kan få sagt det, han dinside-fyren Razz

Noen som vet om noen ledige foreldre Wink

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
minno
Gjest







Fredag 23 Mai 2003, 14:52
Svar med Sitat
Sitat:
Bli født i - eller flytt til byen, gjerne Oslo vest. Det er herfra næringslivstopper og makteliten i embetsverket kommer fra og det er her de finner vennene sine.


Det er i hvertfall sant. Det er ikke mange fra østkanten som har hatt stor suksess.


Sist endret av minno den Fredag 23 Mai 2003, 14:56, endret 1 gang

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar    Side 7 av 9 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24