Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> Riksmål

Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Synes du man skulle gjenninnføre riksmål?
Ja, så avgjort
25%
 25%  [ 3 ]
Synes egentlig ikke det
75%
 75%  [ 9 ]
Antall stemmer : 12
Av Innlegg
Gjest








Fredag 23 Mai 2003, 14:55
Svar med Sitat
Hvorfor det?

Jo, de er ikke like intressert i å lære, tror jeg.

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Fredag 23 Mai 2003, 15:31
Svar med Sitat
Haha. Sier ikke mer. Naive lille, ja Razz

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Mandag 26 Mai 2003, 8:06
Svar med Sitat
jsw skrev:
Hvorvidt jeg driver "rasisme", det kan vel diskuteres, men det kan vi gjøre en annen gang...


Du skjonnte det visst ikke du...jaja...kan ikke fovente alt fra deg heller. vorvidt de du skrev var rasistisk eller ikke kommer helt ann paa den som leser og tolker det. Jeg provde bare aa hjelpe deg jeg. Du som klager paa injurier i hytt og pine burde i grunn holde kjeft eller skjerpe deg.

Sitat:
Snakker man bredt, har man ikke helt forstått det norske språk (skal ikke erte dere ved å si sprog....) . Det første norske sråk var norrønt, men etter svartedauden(sortedøden... Wink ) forsvant dette. Danskene t"tok over" Norge, og da var det jo selvsagt naturlig å snakke dansk. Riksmål er dansk med en del særnorske ord, dvs. at det IKKE er dansk. Utifra dagens bokmål, skulle man nesten si at det var nynorsk med noen "pene ord" I hvertfall om man velger å bruke alle mulige sideformer...


Jadda...her ka vi alle se en gutt som ikke har noen anelse om hva han snakker om. En ignorant uten mulighet til aa komme med stabile argumenter som faktisk inneholder mer en luft. Ok...Svartedauen kom...stemmer det...og hva skjedde, jo halvparten av befolkningen dode, men de siste 50 % snakket fremdeles Nynorsk. Og ikke alle de lerde dode heller. saa det var saa definitivt menneser som kunne skrive nynorsk igjen. kan ikke se det som naturlig aa snakke dansk da danskene kom. Vi ble okkupert, vi gav ikke vekk landet frivillig. Blir som om vi tok over Tyskland, og fikk alle samme til aa snakke norsk...Du skjonne? sikkert ikke, men jeg gidder ikke skrive enda mer detaljert. De andre skjonner det. Videre...hvorstor anndel av den Norske befolkningen utgjorde danskene i Norge? saann bortsett fra lederstilligene var det ikke mange av de....Hvorfor skulle 99% folge 1 % naar en storre proentanndel (enn 1 %) av de maksimale 100 kunne skrive nynorsk? Skjonner ikke det der. Nynorsk Og Bokmaal er fremdeles to forskjellige sprak. selv om nynorsken drar seg mer og mer mot bokmaal. Dessuten er Bokmaal med sideformer det vi kaller dialekt...og det blir noe annet. Hva faar deg til aa tro at du snakker saa mye bedre enn alle andre? Det er jo tross alt bare du og en til som mener det samme...resten mener det motsatte.

Av Innlegg
Gjest








Mandag 26 Mai 2003, 8:39
Svar med Sitat
Ja vel...

Til og med min norsklærer sier at norrønt forsvant etter svartedauden... Det står også i min norskbok... De som har tilgang på "fra saga til CD", slå opp på side 117... Der står det rett ut!

ja, de snakket norsk, men de færeste kunne skrive... Det var stort sett kun de lærde... Og flesteparten av dem døde... Så kommer danskene og overtar landet (ikke at jeg egentlig liker det) og da blir det jo veldig naturlig å snakke dansk??? Når det offisielle språket er dansk??? Forstår dere ikke det???

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Mandag 26 Mai 2003, 13:41
Svar med Sitat
Du jsw! Jeg hadde den boka i 10 selv. Men du vet ikke hva norrønt språk er: Det er bortimot slik de snakker på island.

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Mandag 26 Mai 2003, 13:47
Svar med Sitat
Har du solgt boken, eller har du slått opp på side 117. Men det var nå i 8A boken da... Men kanskje det er noen som ikke har solgt den?

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Mandag 26 Mai 2003, 14:13
Svar med Sitat
Er det over hode mulig??? Ja det er det! ok JSW...du er helt paa helt ute i skogkanten av feil jorde! Vet du i det hele tatt hva Norront er? Vet misty spurte om det, men du svarte aldri. Hva pokker har det med denne diskusjonen aa gjore? Like lite som side 117 i Norsk boken din! Hold deg til det du vet noe om...eller...du kan bare fortsette, i og med at jeg kan le litt for meg selv av det. Norront og Nynorsk er to helt forskjellige ting. Dette viser helt klart at du ikke har noen anelse om hva du snakker om naar du sier nynorsk er som bokmaal, og at Riksmaal er saa pent. Du har vel knapt nok hort nynorsk. Og i hvert fall ikke norront! Lereren din har rett i at Svartedauen tok med seg mye av det norrone spraaket. Mesteparten var nok borte for den kom, men det er helt irrelevant i og med at storsteparten av befolkningen faktisk snakket nynorsk i forskjellige dialekter. Nynorsken vi kjenner i dag er en blanding av alle de forskjellige dialektene, laget av en mann. Eneste grunnen til at dansk var offisielt, var at Danmark eide norge "offisielt", det var ikke mange som var helt enige i det, og av den grunn beholdt de dialekt og kultur.
men det faar holde. Skaff deg litt bakgrunnsinformasjon, og vis meg at det er verd aa diskutere med deg. Wink

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Mandag 26 Mai 2003, 19:15
Svar med Sitat
Oh shit: Der fikk du sagt det. Det jeg har dvelt på i lange tider. Det er så absolutt ikke slik at vi mener at det skal snakkes norrønt mål i norge. Det ville jo vært helt unaturlig... (You are simply the best arguer Caveman)

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Mandag 26 Mai 2003, 20:31
Svar med Sitat
Nei, og siden man ikke skal snakke norrønt, hvorfor ikke snakke et dannet norsk?? Eller er det bedre å snakke et norsk ispedd litt av vært av sideformer?? Trodde ikke noen likte nynorsk, men dere snakker jo nesten det da

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Mandag 26 Mai 2003, 22:20
Svar med Sitat
jsw skrev:
Nei, og siden man ikke skal snakke norrønt, hvorfor ikke snakke et dannet norsk??


Ennå ikke fått det med deg?

TRE språk:
Norrønt OG Nynorsk OG Bokmål

Orker ikke diskutere med deg nå. Kan du ikke bare være så snill å godta at jeg snakker som jeg snakker, du som du snakker og resten som de vil. Drit i oss. Du får da aldri høre oss uansett!

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Tirsdag 27 Mai 2003, 5:09
Svar med Sitat
nei nei nei...dette var moro! Nesten for lett dette her, men likevel...Smile Misty...kan ikke du bli litt enig med jsw, saa jeg faktisk faar litt motstand og mer rellevante argumenter her.

og jsw...hvorfor ikke snakke et dannet spraak? Tja...god ide! MEn det er et problem...hva er et dannet spraak? Du sier at Riksmaal er et dannet spraak fordi danskene snakket dansk, og "noen" av de som flyttet til norge laget en dialekt av det. "noen" var med andre ord dannet...vel...Hvis du ikke har faat det med deg, saa er de "noen" dode naa...akkurat som de "dannede" som snakket nynorsk. Dode de ogsaa. Hva gjor Riksmaal saa mye bedre? Ny-norsk var jo til og med et hel-norsk spraak, i motsetning til Riksmaal, som er en kunstig form for dansk. Jeg er ganske sikker paa en ting...hvis vi ser paa norge som en helhet, og alle "dannede" (gi meg en definisjon paa det er du snill), saa er jeg ganske sikker paa at kun et lite mindretall snakker riksmaal...

Begynner aa bli lei av aa gjenta meg selv, men du ser ut til aa vere litt treg i oppfattelsen...det er Et bokmaal, og MANGE dialekter...Dialektene, som IKKE er bokmaal, men DIALEKTER, har NYNORSKE ord i seg.
Man kan ogsaa se paa det den andre veien. Det er ET offisielt NYNORSK, og MANGE dialekter. Dialektene som IKKE er nynorsk, men DIALEKTER, har Bokmaalsord i seg...

Bare som en liten avslutning...det var en del av de dannede som styrte Norge som faktisk ikke snakket riksmaal i det hele tatt. Flere av de ville enten ha bokmaal som offisielt spraak, eller, nynorsk...Det skulle ikke vere noen tvil om hvem som vant...eller hva? Og hva sier det deg? At de dannede som snakket riksmaal, kanskje var i mindretall? Jeg kan love deg at resten av befolkningen snakket nynorsk, saa de som ville innfore Bokmaal, hadde tydeligvis litt makt de ogsaa...De laget tross alt et nytt spraak, paa lik linje med riksmaal...eneste forskjellen er at dette spraaket bredte seg ut over hele landet...

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Tirsdag 27 Mai 2003, 7:53
Svar med Sitat
Jeg enig med jsw???? Nei du. Det er umulig. Han har et slikt forvridd syn på verden. Og alt annet. Uansett hvor hardt man prøver å banke fakta inn i hue på den fyren, ser det ut som det ikke går ann. han simpelthen klarer ikke forstå hva jeg/vi mener.
Uansett hva man skal prøve å fortelle han, klarer han alltid å komme med argumenter som ikke hører hjemme. Og da folk ikke gidder å motargumentere argumenter som slettes ikke er noe argument, tror han automatisk at han han har vunnet diskusjonen.
Og i tillegg til dette tror han at jeg (eller slike som meg, det vil da si sosialister og kommunister som jsw mener går for det samme (stakars han)) er farlig... FARLIG. Jeg er da absolutt IKKE farlig.

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Tirsdag 27 Mai 2003, 10:18
Svar med Sitat
Du farlig??? ummm...jeg kan sikkert putte bilde av deg inn i photoshop, og faa deg til aa bli litt farlig. Maa bare komme meg inn paa hjemmesiden din igjen. Razz

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 27 Mai 2003, 12:21
Svar med Sitat
he he he!!! Laughing

Nå ja. Du, hulemann, sier at mange av de som styrte var for for bokmål. Men bokmål er en utvikkling fra riksmålet. Bokmål het riksmål før. Det vet du jo?
Men ikke bare navnet forskjellig, da hadde det jo ikke vært noe problem.. Bokmålet tilater så mye rart av "dialektisk"(ikke dysletisk!) norsk. Og det er det jeg ikke liker... Det er så alt for mange sideformer... Nynorsk er kanskje noe mer "norsk", men jeg tror ikke du kjenner mange som SNAKKER /SKRIVER det til daglig... Hvorfor det? Det blir for løst, det er så mange fri former.... Du må gjerne snakke sånn(selvom det ikke er min yndlingsdialekt...) men å skrive slik som man snakker, hvis man snakker slik, det er svært, svært stygt å se...

Ja, det kanskje ikke så mange som snakker riksmål, men det tillater en del det og.. Men det mangler jo noen av sideformene som finnes i bokmål. Hvem sier egentlig framtida? Annet enn sosialister? De fleste vil nok fort vent seg til å si fremtiden. Smak på de ordene! Hva er penest?

Riksmål er ganske riktig basert litt på dansk. Men det er da overhodet ikke kunstig! Det er dansk med norsk uttale og en del særnorske ord.

Det var jo arbeiderklassen som snakket med a-endelser og med mange dialektiske ord. Men også i dag er det litt slik. Har du hørt Carl I hagen snakke om Framtidas utsikter? Men Kristin Halvorsen kunne fint sagt det. Det som er litt rart er jo at hun faktisk har vokst opp som "riksmansdatter"(eller hva dere kaller det) og først senere har tilegnet seg slikt språk. Du kan høre at det ikke passer henne så godt når hun snakker... Da er det ihvertfall dumt...


Dessuten, Espenhh, tullebukken Ivar Aasens motiv ar jo å få et språk som skulle ligge nærmere og være tildels bassert på NORRØNT. Har ikke DU fått det med deg???

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Tirsdag 27 Mai 2003, 15:06
Svar med Sitat
Uansett hva man sier til deg, jsw, så går det ikke inn i den tjulle knollen din... Jeg sier TAKK FOR MEG!

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar    Side 8 av 9 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24