Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> Riksmål

Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Synes du man skulle gjenninnføre riksmål?
Ja, så avgjort
25%
 25%  [ 3 ]
Synes egentlig ikke det
75%
 75%  [ 9 ]
Antall stemmer : 12
 Riksmål
Av Innlegg
Gjest








Lørdag 10 Mai 2003, 19:45
Svar med Sitat
Jeg er veldig for riksmål, det opprinnlige "bokmålet". Riksmål ble dessverre offiselt avskaffet i allerede i 1938. Men likevel er det mange som snakker og skriver riksmål. Men du får ike skrive riksmål på skolen. Det syens jeg er dumt. Riksmål er et svært pent språk, og ikke så stygt og fult av østkantuttrykk. Synes du man skulle få skrive riksmål i Norge? Det synes så avgjort jeg; jeg gjør det også når jeg ikke er på skolen. men offisielt er ikke det lov. Men lurer jeg på ders synspunkter på riksmål, jeg har tenkt å skrive en stil om det.

les mer om riksmål på www.riksmalsforbundet.no

Av Innlegg
minno
Gjest







Lørdag 10 Mai 2003, 21:13
Svar med Sitat
Synes heller man burde skrive riktig, istedenfor å tenke på 'en' og lignende. Det vil også ta mye lengere tid å skrive / snakke med disse endelsene.

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 10 Mai 2003, 21:14
Svar med Sitat
nei. de fleste jeg kjenner snakker slik allerede!

men det erikke lov for det!

det erikke bare en-endelser jeg snakker om!

Også ord som ben (ikke bein), frem(ikkefram) ol.

Riksmål er penere!

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Søndag 11 Mai 2003, 9:52
Svar med Sitat
God dag! Har ikke vi diskutert dette??? Men men jaja...

Riksmål kom med danskene. Eller dvs riksmål er en blandig mellom norsk og dansk. Ikke spesiellt vakkert må jeg si. Og det er ikke spesiellt smart og si at vi skal snakke mer dansk enn norsk. For norsk; DEN OPPRINNELIGE norsken, hadde ikke nu i seg, ikke var det ben eller sten heller. Men da danskene eide norge, ville de gjerne at vi skulle snakke dansk, og dermed skulle vi lære det på skolen osv. Ikke spesiellt smart å like å være okkupert...

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Søndag 11 Mai 2003, 10:11
Svar med Sitat
Vi har kun diskuteret dette indirekte før. Nå enkte jeg at vi kunen få i gang en diskusjon om riksmål, ikke om hvordan jeg snakker og skriver.

Riksmål ER en blanding av dansk og norsk, og det er det man kan kalle "vakkert".

Det er rett at detn opprinnelige norsken ikek ahdde ben og slikt i seg, men jeg synes det skjedde en god utvikling på det området. Det høres jo mye penere ut med nu og slitk!
Jeg ville nok ikke like at landet mitt var okkupert, men du har sikekrt hørt om "sVArtedauden. Med den forsvant det norske skriftspråket! Var det ikke da naturlig å begynneå lære dansk, som var det sprÅKET som de som styrte sankket? Og som de dannede snakket?

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Søndag 11 Mai 2003, 20:12
Svar med Sitat
Nei vet du hva? Svartedauden har jeg aldri hørt om... Og det var i 1349 det kom til norge. Og varte i ca et år det...
I 1386 hvis jeg ikke husker feil kom unionen med sverige og danmark....? I 1450 ble det under et møte i bergen?? bestemt at norge og danmark skulle ha en og samme konge. Riktig at svartedauden tok mange skriftlærde, men var vi danske da... nai... nai... nai...

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Søndag 11 Mai 2003, 20:16
Svar med Sitat
Til og med vår kommunistiske norskbok sier at svARTedauden fjernet det norske skriftspråket.

Da var det naturlig, når det også var det offisielle sproget i Norge, å snakke dansk. Dessuten synes jeg det er galt at vi i byene skal på tivnges udannet norsk, som radikalt bokmål og spessiet nynorsk.

Er det ingen som er enige med meg;
VI VIL HA RIKSMÅLET TILBAKE!

Av Innlegg
minno
Gjest







Søndag 11 Mai 2003, 20:22
Svar med Sitat
Det er en liten gruppe oppe i Oslo Vest som er enig med deg (sosser). Resten synes riksmål er teit. Skriv bokmål, nynorsk eller samisk.

Av Innlegg
Gjest








Søndag 11 Mai 2003, 20:24
Svar med Sitat
Nå fremstiller du meg som en Snobbete fyr. det er jeg ikke enig i!

Jeg vil tro 4/5 deler av klassen min er for riksmål, den siste 1/5 delen er litt spessiel også da. Men som sagt, ca 80 % av klassen min, er nopk for riksmål!

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Søndag 11 Mai 2003, 20:32
Svar med Sitat
Hva slags mennesker går på privatskole 3 km fra vinderen... Jo er der ikke noe vi kan kalle for snobber/sosser/rikinger osv... Som du ikke skjønt, var ikke dansk talespråket rett etter svartedauden.

Hvis du hadde tatt turen til Hovseter skole, der jeg gikk for en tid tilbake hadde du ikke funnet en levende sjel som snakket riksmål. Og der går det nemlig 500 +++ personer fra oslo VESTSkjønner du. Wink

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Søndag 11 Mai 2003, 20:36
Svar med Sitat
Hallo!"

Hva får deg til å si at heg er en "riking" Personlig har jeg ikke formue på tre millioner en gang. Så det så. Den privatskolen jeg går på, er heller ikke av de dyreste. Der har du den!

Jeg tar ikke turen til Hovseter skole. Og det kan jo hende at det finens noen fornufige mennesker på ØStkanten også, selv om jeg er litt i tvil om det...

Og jeg sier ikke at dansk var talespråket men skriftspråket! You See?

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Søndag 11 Mai 2003, 20:42
Svar med Sitat
Du har selv fortalt meg hvor mye det er i kassa deres. Og at dere hatt butler og lignende. Og om den ikke er av de dyreste så må jeg si at det driter jeg i.

Tror du at hovseter skole ligge rpå østkanten (virket som du trodde det) DEN LIGGER 5 MINUTTER FRA VINDEREN MED BIL LENGRE VEST...

Fu har ikke 3 millioner engang? Nei men stakars deg. Da er du jo fattig da.

# Dansk blir skriftspråk

* frem til 1400-tallet utviklet norsk skriftspråk seg i takt med norsk talemål (det var norrønt mål)
* Mot slutten av 1500-tallet seirer dansk språk, og norsk skriftspråk blir et norskfarget dansk

Skjønner du????

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Søndag 11 Mai 2003, 20:49
Svar med Sitat
Jeg vet hvor Hovseter skole er og jeg kjenenr folk der som SNAKKER OG SKRIVER riksmål...

Jeg skjønner det du sier, men det dsu sier er jo at det danske sproget sieret, (noe jeg synes er riktig) og og at det har utviklet seg i forhold til norsk. Da kom man opp med riksmål, Dagens bokmål er riksmål blandet med nynorsk det. Skjøøenr du??? Wink

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Søndag 11 Mai 2003, 20:52
Svar med Sitat
Du... det er jo helt umulig. Ikke en sjel der borte som sier efter og nu. Det får du meg ikke til å tro. jeg gikk der i 3 år, og søstra mi går der nå...

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Søndag 11 Mai 2003, 20:57
Svar med Sitat
ikke efter og nu, mn hytten og stenen.

Efter og nu sier jeg kun til farmor og farfar og til naboene våre(de er gamle)

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar    Side 1 av 9 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24