Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Hobby -> Gamecube ruler!

Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Av Innlegg
fredrik
Gjest







Søndag 05 Januar 2003, 22:21
Svar med Sitat
Selvsagt kjører det som en drøm. Men her var tema XP på eldre maskiner.

Av Innlegg
perchristian
Gjest







Søndag 05 Januar 2003, 22:32
Svar med Sitat
Egentlig var temaet "Gamecube" og om det ruler eller ikke, men så begynte dere Microsoft Supportere å mobbe linux å påstå at Windows var så MYE bedre...
Men jeg gidder ikke krangle med dere... (omtrent som å snakke til veggen)

Av Innlegg
fredrik
Gjest







Mandag 06 Januar 2003, 15:28
Svar med Sitat
Snakke med veggen? Kom med argumenter, så kan vi fortsette diskusjonen. Gjerrigknark.com trenger diskusjoner.

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Mandag 06 Januar 2003, 16:45
Svar med Sitat
Fredrik: Tenker på media/spill. Det var det de gutta hodlt mest på med. Programmer som Office vil nok gå sin gang uten de helt store komplikasjoner. Og når jeg sa at man kan ha linux på x-box sa jeg da aldri at du ikke måtte modifisere den. Det gjør du jo straks du chipper den også. Poenget var at du har muligheten, i motsetning til de andre konsollene.

Perchristian: Ja kom med noe positivt om linux da. Jeg vet det er flott til servere, i hvert fall noen versjoner av det. Men jeg vet også det jeg har skrevet tidligere. Hvorfor har du egentlig linux? Tøft? Får automatisk et litt data-nerd-stempel?? bruksverdi? hva da?

Windows er forøvrig helt genialt i seg selv. Selvsagt er det en del feil i det, ganske normalt det. Noe av det gjør de med vilje, andre ikke. Tenkt det hva som hadde skjedd om de lagde et perfekt windows. Hva hadde skjedd. Jo ingen hadde kjøpt et nytt ett, for de er jo fornøyd med det de har. Videre er windows så brukervennlig som du vil ha det til. Vanskelige funksjoner, og redigering av OSet må gjøres manuelt, mens enkle instillinger er laget så lett at du ikke trenger å kaste bort tid på det.
Men nok om det. Over til deg Perchristian.

Når det gjelder det egentlige temaet. Synes ikke Game-Cube var noe serlig. Den har for lite potensiale.

Av Innlegg
fredrik
Gjest







Mandag 06 Januar 2003, 17:28
Svar med Sitat
Enig angående Gamecube. Når de andre maskinene tilbyr DVD + cdavspilling, så kommer an konsoll man BARE kan spille på litt lenger bak.

Xbox: Akuratt! Poenget ved først å kjøpe en spillkonsoll, for så å bruke den som PC, er bare dumt. Kjøp heller en billig maskin, funker helt fint hvis du vil leke deg i Linux.

XP: Media/spill, ok. 450mhzen spilte faktisk ikke Divx uten at det hakka. Så der har du helt rett.

Feilfri Windows: FEILFRI WINDOWS? Det er faktisk ikke mulig! Ikke mulig å lage et operativsystem uten feil! Da måtte maskinvaren vært helt lik! Når vi for eksempel se på Windows XP, men utrolig mange funksjoner, alt fra CD-brenning, til flerskjermsmodus. Men vanligvis fungerer de innebygde funksjonene i Windows helt perfekt. Det er først når du kommer med tredjeparts programvare, at denne programvaren ofte ikke samarbeider 100% med Microsoft's programvare. Dette blant annet fordi den skal fungere på flere versjoner av programvaren fra Microsoft (Windows), og samtidig være feilfri på alle versjonene av Windows. Dette er jo omtrent umulig, det er derfor pcer låser seg og ikke fungerer.

Av Innlegg
perchristian
Gjest







Mandag 06 Januar 2003, 17:57
Svar med Sitat
GameCube vs. X-boX
Jeg synes GameCube var helt genial... Kontrollen var så godt som perfekt, spillene hadde god grafikk, det var ikke veldig avansert.
En av ulempene var jo at den ikke kan spille DVD-er... Hadde jo ikke gjordt noe å kunne ta med en DVD spiller til en venn som ikke har muligheten til å spille det, så han ser ofte filmer når han er hos meg...

Jeg likte ikke designet på X-boX heller... Så svart og kjedelig ut.
En stor fordel er jo mengden av modifikasjoner som kan gjøres på denne, men etter det jeg har lest, virker det litt avansert for at jeg gidder å prøve på noe sånt (hvis jeg hadde hatt X-boX da Wink )

Jeg liker ikke sports-spill eller skyte/action-spill så veldig godt heller, og det virker som om flesteparten av spillene til X-boX var sånt (finnes selvfølgelig unntak, men jeg har opfattet det sånn)
Jeg liker bedre eventyr-spill og lignende (litt barnslige spill kanskje, som Super Mario Sunshine som jeg synes var helt Genialt)

Linux vs. Windows
Jeg liker liksom Linux fordi det er stabilt. Har ennå ikke opplevd en eneste klikk, mens i Windows har maskinen klikket mange ganger... Kan godt hende det er på grunn av noe driver-problemer eller noe, men det vet jeg ikke helt... Pleier bare fått beskjed om at det var noe feil i et program, så låste maskina seg helt og jeg måtte slå den av/på igjen

Det er også masse skjulte filer i Windows som logger alt du gjør nesten... Husker ikke helt hvor det var nå, men Applogg under Windows-katalogen er et eksempel på dette. Dette finner du mer om på http://blacksun.box.sk hvis jeg ikke husker helt feil... Masse informasjon om Microsofts mange skjulte/hemmelige ting på www.fuckmicrosoft.org

Jeg bruker ikke Linux for at det gir et slags data-nerd-stempel, men fordi jeg liker det bedre... En grunn til dette er at kildekoden er fritt tilgjengelig og at de fleste programmene er Open Source

fredrik skrev:
Når vi for eksempel se på Windows XP, men utrolig mange funksjoner, alt fra CD-brenning, til flerskjermsmodus

Jeg har testet begge deler og har problemer med det, CD-Brenning klikket nesten med en gang den begynte å brenne, så der gikk en CD til h******, den har heller ingen brenne-sikring (Burn-Proof, og lignende teknologier).
Flerskjermsmodusen fikk jeg heller ikke til å funke (gjorde det bare for å teste). Kan være dårlig skjerm/skjermkort, eller dårlig driver, men for meg ville dette bare enkelt ikke funke. Den ble mer ustabil (det virket iallfall sånn. Den låste seg mange flere ganger på kort tid og ble bedre etter at jeg fjernet det andre skjermkortet.

Linux bruker denne skjermen med kortet uten problemer, Windows klarte det også ganske greit så lenge det bare var en skjerm, så dette var ikke et stort argument.
Har ikke testet flerskjerms-modus i Linux (og vet ikke om den støtter det)

Epilog
Orker ikke skrive mer akkurat nå, men bare å svare på denne tråden, så kan jeg sikkert svare etter litt...

Av Innlegg
fredrik
Gjest







Mandag 06 Januar 2003, 18:09
Svar med Sitat
perchristian skrev:
Jeg liker liksom Linux fordi det er stabilt.

Du liker Linux ja...Hvilken distro, bruker du Gnome eller KDE?

perchristian skrev:
Pleier bare fått beskjed om at det var noe feil i et program, så låste maskina seg helt og jeg måtte slå den av/på igjen

Du har XP regner jeg med? I så fall har jeg aldri opplevd lignende. Hvis det er bluescreen du får, bør du sjekke hardware-feil.

perchristian skrev:
Det er også masse skjulte filer i Windows som logger alt du gjør nesten...

Jepp, logg ruler. Linux logger alt den og.

perchristian skrev:
En grunn til dette er at kildekoden er fritt tilgjengelig og at de fleste programmene er Open Source

Da regner jeg med du kan programmering på litt høyere nivå. Ellers ser jeg ikke helt poenget med åpen kildekode. Det er fint for personer som kan koden, men for oss andre er det bare ubrukelig tekst.

perchristian skrev:
Linux bruker denne skjermen med kortet uten problemer, Windows klarte det også ganske greit så lenge det bare var en skjerm, så dette var ikke et stort argument.

Driver? Ja, der er litt av problemet til Windows XP. Den skal absolutt ordne alt selv, da også drivere. Du må mase noe innmari før du kan velge hvilken driver du vil bruke selv. Ellers gjør den det bare "fort å gæli".

perchristian skrev:
(og vet ikke om den støtter det)

Akuratt der problemet ligger! Windows støtter alt mulig rariteter. Men Linux henger etter! Ting som ikke støttes osv.

Ble ganske mange quotes og litt uoversiktelig dette, men håper du skjønner poenget.

Av Innlegg
perchristian
Gjest







Mandag 06 Januar 2003, 18:36
Svar med Sitat
fredrik skrev:
Du liker Linux ja...Hvilken distro, bruker du Gnome eller KDE?

Gnome og KDE er to "skrivebords-saker" og er inkludert i de fleste linux-distro-ene.
En Linux-distro er en samling av programmer, Linux kjernen. Koden er også ofte litt forandret...

Jeg bruker Slackware Linxux 8.1

fredrik skrev:
Du har XP regner jeg med? I så fall har jeg aldri opplevd lignende. Hvis det er bluescreen du får, bør du sjekke hardware-feil.

Det er ikke en blå-skjerm jeg får... Det kommer en dialogboks, hvor det står programmet's navn og at den har gjort noe feil, så spør den om jeg vil sende en feil-rapport til Microsoft... Dette pleier jeg å svare nei på, så låser maskina seg. Det skjer uansett hva jeg svarer.

Jeg vet at Linux logger mye, men det er mest helt leselig og ikke veldig skjult, som i Windows, hvor de er forsøkt usynlig for brukerene.

fredrik skrev:
Windows støtter alt mulig rariteter. Men Linux henger etter!

Linux var først til å støtte USB 2.0 helt fullt blant annet. Den har også vært først til å støtte en god del andre funksjoner og rariteter, men det stemmer at Windows vanligvis støtter de nyeste tingene først

Jeg kan ikke å programmere på så veldig høyt nivå, men jeg prøver å lære meg litt, og da gjør det ikke noe å kunne studere kildekoden til masse ting, blant annet funksjonene i Linux og sånt (selv om jeg ikke skal programmere et operativ-system i nærmeste fremtid Laughing )

Det er heller ikke helt unyttig tekst for brukere som ikke kan veldig mye programmering. Hvis du ikke kan NOE, er det helt unyttig, men det er en god del som kan litt, eller vil lære seg å programmere, som da kanskje skjønner noe av kildekoden til Linux (kanskje bare noen enkle funksjoner, men alikevel)

En annen fordel med åpen kildekode er sikkerhet. Istedefor å måtte rapportere bugs til utvikleren og vente på at de skal fikse det, kan du fikse det selv og sende ferdig fikset kode til utviklerene.
Dette kan også virke motsatt, fordi ondsinnede personer kan studere koden og finne sikkerhetshull for å ødelegge for andre, men det er ikke så mange av dem. De fleste bare finner noen exploits på en side og begynner å teste det på mange sider og PCer for å ødelegge for andre.

Av Innlegg
ThaBabe
Moden Gjerrigknark


Ble Medlem: 26 Des 2002
Innlegg: 202
Bosted: bergen
Rykte: 57.4


Mandag 06 Januar 2003, 22:20
Svar med Sitat
helt enig med perchristian!
det eneste "ulempen" er at det ikke er dvd spiller, men ettersom jeg også har det hjemme, så går det greit.
gamecube har jo mange utrolig bra spill da, som feks super mario sunshine.
ganske enkelt genialt! Cool

Cool Cool

koz

_________________
Tha#Babe-
allting har en ende, men en pølse har to!Smile
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
fredrik
Gjest







Tirsdag 07 Januar 2003, 7:49
Svar med Sitat
perchristian skrev:
Gnome og KDE er to "skrivebords-saker" og er inkludert i de fleste linux-distro-ene.

Akuratt, er klar over det der. Derfor jeg spør deg: når det er så stabilt som du sier, hva bruker du?

Må stikke på skolen nå, men har mer i innlegget ditt å sitere Wink

Av Innlegg
perchristian
Gjest







Tirsdag 07 Januar 2003, 14:54
Svar med Sitat
Av skrivebords-sakene bruker jeg akkurat nå KDE, men vurderer å bytte over til Gnome... Jeg har begge installert, og burde fjerne en av de for å spare litt plass... Har bare 4gig Embarassed

Av Innlegg
ThaBabe
Moden Gjerrigknark


Ble Medlem: 26 Des 2002
Innlegg: 202
Bosted: bergen
Rykte: 57.4


Tirsdag 07 Januar 2003, 17:06
Svar med Sitat
Ynnskyld meg, men akkurat HVA har denne samtalen med gamecube å gjøre??
kan dere snakke om dette et annet sted????????

koz

_________________
Tha#Babe-
allting har en ende, men en pølse har to!Smile
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
perchristian
Gjest







Tirsdag 07 Januar 2003, 20:51
Svar med Sitat
Så negativ du er da Laughing
Det begynte med at jeg klaget på Microsoft og X-boX, så utviklet det seg til en GameCube/X-BoX og Windows/Linux diskusjon...

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Tirsdag 07 Januar 2003, 22:17
Svar med Sitat
et helt vanlig fenomen, som viser at gjerrigknarkene har evnen til å utvikle en diskusjon Wink

Av Innlegg
fredrik
Gjest







Tirsdag 07 Januar 2003, 22:36
Svar med Sitat
Hulemann, helt korrekt. Men du har ikke tilfeldigvis noe å tilføye diskusjonen? Smile

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar    Side 2 av 4 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24