Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> Riksmål

Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Synes du man skulle gjenninnføre riksmål?
Ja, så avgjort
25%
 25%  [ 3 ]
Synes egentlig ikke det
75%
 75%  [ 9 ]
Antall stemmer : 12
Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 27 Mai 2003, 15:33
Svar med Sitat
Ha det bra!

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Tirsdag 27 Mai 2003, 16:54
Svar med Sitat
Skal ikke du også dra, kanskje Razz

Du har visst svært vanskelig for å forstå. Men greit for meg, og for hulemann også (sannsynligvis): Snakk riksmålet ditt du, men ikke kom her å bry deg med hvordan alle vi andre snakker. Vi må da vel for søren få låv å snakke hvordan vi vil. Og vi må da også få lov å skrive vanlig norsk, uten at du skal komme her å bry deg med det og forby hele norge det...

Tror du burde begynne å tenke litt mer realistisk på verden, lille gutt... Selv om faren din har ræ.. full av penger, så betyr det ikke at du, som hans sønn, kan endre på sånne ting. Du kan sikkert sende inn et brev til en eller annen språketat, men da burde du få noen til å hjelpe deg å finne på noen argumenter først. Kanskje faren din, eller kanskje ikke; du stammer jo fra han så hva skal vi tro Wink...
Jeg tviler sterkt på at noen i det hele tatt skulle gidde å lese det, om de gjør det ville de nok i hvert fall fått seg en god latter...

Takk for meg... (selv om jeg alltid returnerer Razz)

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 27 Mai 2003, 17:01
Svar med Sitat
Hallo... Pappa og jeg kan diskuteres under temaet jeg har satt til det..... Det burde jo du som er moderator forstå?

Jeg skal ikke pålegge dere å skirve riksmål. Men kanskje la dere tenke litt over hvor stygt dere egentlig snakker... Og det tror jeg dere har gjort. Men gjør hva dere vil!

Endret "språklige feil"

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Tirsdag 27 Mai 2003, 17:26
Svar med Sitat
Dust. Jeg sier ikke mer... Var ikke min ide å diskutere faren din, driter da langt i han... Ville bare få fram at hvis du absolutt skal få det derre riksmålet ditt til å bli offisielt i norge burde du kunne argumentere litt. Nytter ikke å sutre seg til sånt Razz

Dessuten, jeg snakker IKKE stygt. Jeg snakker breit, det kan du godt si... Greit nok for meg at du syns jeg snakker stygt, det driter jeg enkli i, who cares, liksom Razz Men jeg syns jeg snakker helt greit jeg. Muligens ikke helt "perfekt", i så fall måtte jeg ha snakka mye breiere! Wink

Og ja, jeg er moderator. Og ja, jeg tror jeg vet hva jeg driver med. Og ja, jeg vet om den idiotiske posten din der folk liksom skal diskutere deg. Haha sier jeg bare Razz

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 27 Mai 2003, 17:31
Svar med Sitat
Ja, hvorfor tror du den posten er lagt til... Jeg kan jo ikke skirve et innlegg uten at alt plutselig skal dreie seg om meg.. Det er litt slitsomt... Og "off-topic"...

Du snakker "breit og støgt", synes jeg

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Tirsdag 27 Mai 2003, 18:22
Svar med Sitat
Tenke å stå på sidelinja litt, men pokker ta: Når du bruker deg selv som eksempel hele tida. Deg og din familie blir da lett emnet. Men jeg skal si deg at dette for det meste har blitt slik på grunn av dine bunnløse argumenter og forvirra syn på alt ting.

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 27 Mai 2003, 18:51
Svar med Sitat
Ja vel, synes du jeg skla bruke deg som eksempel i stedetfor???

Det er tydelig at du ikke klarer å holde deg på sidelinjen....

Av Innlegg
Hulemann
Gjest







Tirsdag 27 Mai 2003, 22:52
Svar med Sitat
Du skal ikke bruke noen som eksempel, du kan bruke bokmaal som eksempel, men ikke en person. Eneste grunnen til at du blir brukt som eksempel i dette forumet, er at du alltid refererer til deg selv og familien din, som nevnt tidligere. Hva kan du forvente?
Og hvorvidt Bokmaal er stygt er opp til personen som ser. En hver person gjor opp en subjektiv mening, og det blir ved det. Som du har skjont, kanskje?, er det bare deg her, som faktisk synes riksmaal er pent. Resten synes det er en kunstig form for norsk, som blir snakket pga markeringsbehov. I og med at de fleste assosierer riksmaal med en god del penger.

Liker forresten ikke Ivar Aasen jeg heller...Skulle vert skutt. pga han har jeg vert gjennom alt for mange ny-norsk tentamner.

Du har forovrig rett i det med bokmaal, men det viser likevel til en ting. Det store flertallet er ikke fornoyd med Riksmaal. Saa det endres til det flertallet onsker aa snakke. I ditt syn stygt, I mitt syn, helt normalt. men jeg liker ikke dialekter selv, saa jeg snakker ikke sideformer, med mindre det er naturlig aa bruke de. Ei jente er og blir hunnkjonn etc etc...
men de fleste av vennene mine snakker dialekt, og jeg respekterer det fullt ut! Eneste gangene jeg diskuterer det med de, er naar de begynner. Og jeg avslutter det...Smile

Av Innlegg
Espenhh
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 27 Mai 2001
Innlegg: 841
Bosted: Oslo & Jessheim. I'm Skilsmissebarn ;)
Rykte: 93.6Rykte: 93.6


Tirsdag 27 Mai 2003, 23:01
Svar med Sitat
jsw skrev:
Du snakker "breit og støgt", synes jeg


Jaja. Da fikk jeg bekrefta det. Og bryr jeg meg. Nei.. Haha, så det så Razz

Støtter oppom hulemanns argumenter her, orker ikke skrive langt nå... Får ta det i morra, om du skulle finne på noe mer sinnsvakt...
(hvorfor jeg dreier inn på deg? jfr posten over Very Happy)

Hadde du bare snakka som du skriver her, da hadde jeg syntes det var helt greit. Uansett, jeg bryr meg ikke så mye.... Snakkar foreldra, venna, og alle andre rundt deg riksmål er det helt forståelig at du gjør det også... Men å "ape" etter besteforeldra dine, det blir litt teit i mitt syn... Husk at de ligger to generasjoner bak deg, mye har skjedd siden den gang Razz Krig og sånn, om du har fått med deg det Razz + masse mer, selvfølgelig Wink

_________________
Hilsen Espen

Eget forum?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside

Av Innlegg
Gjest








Onsdag 28 Mai 2003, 11:28
Svar med Sitat
Neo hallo hallo.. Jeg skriver jo at efter og nu sier jeg bare hos farmor og farfar. MEn ellers sier de jeg snakker med buksen, benene og slikt.. Så det er ikke å ape etter gamle mennesker.. Mamma og pappa snakker også slik. Alle de rundt meg til daglig....


Så her finner jeg på stadig mer sinnsvakt

Av Innlegg
TP
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Jan 2006
Innlegg: 2

Rykte: 15.2Rykte: 15.2


Søndag 22 Januar 2006, 4:05
Svar med Sitat
Anonymous skrev:
Til og med vår kommunistiske norskbok sier at svARTedauden fjernet det norske skriftspråket.

Da var det naturlig, når det også var det offisielle sproget i Norge, å snakke dansk. Dessuten synes jeg det er galt at vi i byene skal på tivnges udannet norsk, som radikalt bokmål og spessiet nynorsk.

Er det ingen som er enige med meg;
VI VIL HA RIKSMÅLET TILBAKE!


Helt enig! Det er riksmålet som er ordentlig norsk! Den norske nasjonalsangen er på riksmål, og alle store norske forfattere har skrevet på riksmål.

Riksmål: Vann, frem, bunn, ravn osv.
Bokmål (dvs. samnorsk): Vatn, botn, fram, ramn osv.

Alle norske språk er påvirket av nedertysk og dansk. Det er helt naturlig at språk påvirkes av hverandre. Det er ingen som snakker slik nordmenn gjorde for 1000 år siden (da bør man heller snakke islandsk enn nynorsk/samnorsk).
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
TP
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Jan 2006
Innlegg: 2

Rykte: 15.2Rykte: 15.2


Søndag 22 Januar 2006, 4:16
Svar med Sitat
Anonymous skrev:
bokmål er så difust...
Uttklipp fra riksmålforbundets side:
Riksmålssetningen SKOGBUNNEN BLE DEKKET AV DUGG er omsider blitt fullt tillatt i bokmål, men siden SKOG på bokmål også kan hete SKAU, BUNN også BOTN og BONN, BLE også BLEI, DEKKET også DEKT og DEKKA og DUGG også DOGG, får setningen 2 x 3 x 2 x 3 x 2 = 72 mulige former, hvorav altså 71 ikke er riksmål.

Skjønner du nå hva jeg mener meed at bokmål er for difust?


Bokmål: Skaubotnen blei dekka av dogg
Riksmål: Skogbunnen ble dekket av dugg

Hvilken av formene bruker flertallet i Norge?
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Kakarot
Supergjerrigknark


Ble Medlem: 22 Nov 2005
Innlegg: 1247
Bosted: Bergen
Rykte: 88.1Rykte: 88.1
stemmer: 9


Søndag 22 Januar 2006, 13:57
Svar med Sitat
Nynorsk suger! Smile
Bokmål er tingen Very Happy
Hva er egentlig vits med å lære nynorsk når vi forstår hva de sier uansett? scratch
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Av Innlegg
SjokkoFrosk
Moden Gjerrigknark


Ble Medlem: 11 Mai 2005
Innlegg: 274

Rykte: 30.3Rykte: 30.3Rykte: 30.3


Søndag 22 Januar 2006, 17:29
Svar med Sitat
Kakarot skrev:
Nynorsk suger! Smile
Bokmål er tingen Very Happy
Hva er egentlig vits med å lære nynorsk når vi forstår hva de sier uansett? scratch
Visst du kritiserer andre for å dra frem en gammel tråd, hvorfor gjør du det selv da? Denne tråden er utgått på dato for lenge siden. Foreslår at den stenges.

_________________
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger

Av Innlegg
notelitten
Moden Gjerrigknark


Ble Medlem: 19 Mai 2005
Innlegg: 255
Bosted: Kansas, USA
Rykte: 57.7


Søndag 22 Januar 2006, 18:30
Svar med Sitat
bumping... posten er 3 år gammel!

_________________
All warfare is based on deception.
- Sun Tzu
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Dette temaet er stengt, du kan ikke endre innlegget eller starte nye svar    Side 9 av 9 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24