Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> VIetnamkrigen

Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Av Innlegg
Gjest








Søndag 24 August 2003, 10:35
Svar med Sitat
Jeg vil nå kommentere dette noe nærmere:

Å gå til det skritt å si offentlig at noen ville vært en god nazist er ganske så sterkt. om du sier det om meg eller Carl I. Hagen, er det like fult drastisk. Jeg velger å støtte USA, og deres president. Nå. Kanskje ikke om 5 år,kanskje ikke om 10. Men slik som det ser ut i dag, velger jeg å støtte dem. Landet i mitt hjerte.

Jeg er klar over at det har forekommet noen få urettmessige dødstraffer. Men med unntak av FL og TX, bushstatene, kan familien til den drepte velge å gi tilatelse til at dødsdommen blir omgjort til livsvarig fengsel. Men livsvarig fengsel fungerer ikke som i Norge. Da min farfar kjente en sherrif i TX, fikk vi en gang være med å se på cellene.

Cellen er ikke avlukker i betong som i Norge, det er et rom med gitter rundt, innsyn fra alle kanter, på 1*2 meter. 1000 Wattslys står på hele døgnet, og fangen har ikke noen muligheter til å gjøre andre ting enn det han kan gjøre på cellen, hvilket er ingen ting. Fangen får ihvertfall tenkt over hva han har gjort. Men spør du meg, er mordere en egen type mennesker. Hvis et menneske har gjort noe så forferdelig en gang, da vet man ikke om personen ille kunne gjøre det en annen gang. De fortjener dødstraff. Dersom det er den minste tvil til at dommen er utsagt på feil grunnlag, bør ikke straffen gjennomføres. Dessuten er det jo forkastelig å bruke penger på å holde en fange i livet til han dør av naturlige årsaker?! Det er en utgiftspost jeg ikke synes noe om.

Nå kommer sikkert noen av dere å snakker om Amnesty. Amnesty er en skrikeorganisasjon, som gjør mer tull enn nytte for seg, spør du meg.

Guanteamobasen på Cuba er meg bekjent bygget opp som et amerikansk fengsel. Fangen fårr der mat, og de får rikelig med frisk luft. Tror nok de også får tenkt seg grundig om.

Skremmer jeg noen fortsatt? Surprised

Av Innlegg
agustus61
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Aug 2003
Innlegg: 18

Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9


Søndag 24 August 2003, 10:50
Svar med Sitat
Jeg mener at forbrytere mot den gjeldene lov må straffes. Hadde jeg ment noe annet ville jeg vært en anarkist hvilket jeg ikke er. Du derimot har gjennomgående facistiske tanker om rettssystemet noe som viser en mangel på menneskelig innsikt. Dødsstraff er ikke et vakkert syn. Jeg har lest en del om emnet og skrevet en del om det. Det er faktisk mange unge gutter da spesielt negre som får dødsstraff på et tvilsomt bevisgrunnlag og de blir dømt i mangel av gode forsvarere. Jeg tviler på rettvesenets allmektighet så derfor er mange av de dømte uskyldige. Det var forresten en god reportasje på "60 minutes" tidligere i år om emnet. Vel nok om uskyldige. Selve straffemetoden er også barbarisk. En kan bare tenke seg hvordan det er å sitte 6-16! år å vente på at papirmøllen skal gå sin gang. Offeret håper nå iallfall å slippe unna og dør kanskje i den troen også. Men den dømte lever i sikker visshet i mange år. Det er heller ikke alltid at selve gjennomførelsen av henrettelsen er vellykket. Ofte skjer det noen opprivende scener hvor den dømte knekker totalt sammen psyksik eller at han/hun ikke dør umiddelbart, eller dør i sterke smerter.

Cellene du snakker om er uhumane dem også. Det er jeg helt enig i. Men jeg ville vanskelig kunne ha tillitt til et rettsvesen som utfører slike ritualer i rettferdighetens navn.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Gjest








Søndag 24 August 2003, 10:56
Svar med Sitat
At ungen negger-gutter ikke finner seg gode nok forsvarer, kan ikke vi sitte å ta skylden for. De har selv muligheten til å velge sin forsvarer, og det er mange gode sådanne i US.

I Florida og Texas er dødstraff så utbredt, at det sjelden blir mer enn et år å vente. I andre stater kan det bli flere år.

Som regel skjer henrettelsen smertefritt for offeret. Presten er der , eventuelt en imam om det en muslim, og forteller at livet er slutt. Så setes sprøyten/strømmen på. I de aller fleste tilfeller er dette helt smertefritt for offereet.

Cellene gjør at de innsatte får tenkt over hva de har gjort. Men ja, noen av fangene bryter psykisk sammen.

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Søndag 24 August 2003, 15:07
Svar med Sitat
I USA er ikke de beste advokatene gratis, edt burde du vite jsw...

Når det gjelder å dø med srpøyte, så er nok ikke det så smertefullt, men å dø i den elektriske stol er grusomt vondt.

Jeg ville helst tilbrakt et liv i sterkt lys enn ikke et liv i det hele tatt... særlig om jeg ikke hadde gjort noe galt.

Når det gjelder norske straffer er de for milde. Kun 21 fengselsår er mulig. Men det er også forsvarlig og da kunne sende 15 åringer i fengsel. Men det blir de ikke i norge. De blir sendt på barnehjem osv.

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Søndag 24 August 2003, 15:27
Svar med Sitat
Advokatene i US oppererer etter "no cure, no pay" prinsippet. Når det gjelder forsvarsadvokatene, får de litt fra den amerikanske stat og om de får deg frikjent, må du også betale litt.

Ville du sittet i en sterkt opplyst celle, og vite at dere skulle du bli til du døde "naturlig". Om du var 25 år, og visste at hele livet skulle foregå i cellen? Jeg må innrømme at jeg ville foretrekke dødstraff da. Den elektriske stolen gjør kort prosses, det er over før det har begynt. En annen god ting med dødstraff, er besparelsen for staten. Det er bare dumt å servere mat til en som skal sitte i cellen sin helt til han/hun dør? Det er jo egentlig kun en utsettelse av dødstraffen. Og den utsettelsen er dyr for staten. Man får nemmelig ikke utgifter til mat til en fange som er drept!

Du er enig i at norske strafferammer er for milde. Spør du meg så burde vi drite i Amnesty, og innføre både livsvarig fengsel og dødstraff. Gjerne også fengselsbyggninger av amerikansk modell, der fangene virkelig får tenkt seg nøye om. Jeg tror en femtenåring er moden nok til å bli sendt i fengsel. Han vet hva han har gjort. Og at å drepe er galt. Man kunne innføre den amerikanske moddelen hvor den dreptes familie kan velge at dødstraffen omgjøres til livsvarig fengsel.


Spør du meg.....

Av Innlegg
agustus61
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Aug 2003
Innlegg: 18

Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9


Søndag 24 August 2003, 16:50
Svar med Sitat
Du er uten tvil en av de største idiotene jeg har møtt. Jeg håper du er en gutt på 15 år. Visst dine meninger tilhører en voksen mann. Har jeg bare en ting å si: Herregud!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Gjest








Søndag 24 August 2003, 17:41
Svar med Sitat
Ja vel, si herregud som mye du vil... Selv om jeg ikke regner meg som en voksen mann, synes jeg ikke man skal misbruke guds navn på den måten, utenom i helt speiselle anledninger.

Kan du ikke komme med noen argumenter for at jeg skulle være en idiot?


Eller var det verre? Synes ikke man bør drive med personangrep

Av Innlegg
corona
Halvmoden Gjerrigknark


Ble Medlem: 31 Mai 2001
Innlegg: 145
Bosted: Sommerøya
Rykte: 74.7


Søndag 24 August 2003, 20:28
Svar med Sitat
En trenger ikke argumentere for det i det hele tatt,- du klarer det utmerket godt selv...
For å si det mildt er det lenge siden jeg har lest noe så navlebeskuende som det du skriver. Du har et stort modningspotensiale,- som jeg virkelig håper du reflekterer over.
Har du dine meningers mot i fremtiden også, vil du stupe i salaten unødvendig mange ganger. Jeg ønsker deg alt godt i fremtiden og at du endrer ditt menneskesyn, normer og verdier. Det du per idag står for, er noe de fleste snur ryggen til.
Du har ytringsfrihet som du kan gjemme deg bak,- men rasismeparagrafen som vi har ,- kan bli brukt mot deg. Nedsettende omtale av andre raser som "negergutter" er noe vårt forum vil være foruten. Håper det var en glipp!

_________________
"For mye av det gode,- er bare helt vidunderlig!"
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Gjest








Mandag 25 August 2003, 14:12
Svar med Sitat
Negergutt i seg selv bør det ikke være noe galt i. I den sammehengen jeg brukte uttrykket, var det kun svar på tiltale, jfr.
Sitat:
Det er faktisk mange unge gutter da spesielt negre som får dødsstraff på et tvilsomt bevisgrunnlag og de blir dømt i mangel av gode forsvarere

Som svar på dette sier jeg at negere, som alle andre, både gule og hvite, selv må finne seg en forsvarer, uten at ansaveret for at forsvareren ikke er god, legges på andre. Det var ikke ment nedsettene på noen som helst måte. Dersom noen har følt det slik, vennligst ta kontakt, så skal de få en personlig beklagelse.

At jeg er for en del saker som ikke den jevne nordmann er enig i, bidrar vel nettopp til mangfold! Det er egentlig rart at vi sitter her med noen av de laveste straffene i verden. Ja ja. Kanksje jeg som du sier, "stuper i salaten". Jeg velger imidlertid å stå fult ut for mine meninger.

Vi har vært inne på en del amerikanskledete kriger under dette emnet, blant annet krigen i Afganistan. Jeg håper virkelig noen av dere så dokumentaren på TV 2 i går, "Home of the brave". Den kunne være lærerik for noen og enhver....

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Mandag 25 August 2003, 21:33
Svar med Sitat
Næmmen kjære deg... Jeg er lei for å måtte si det, men du jsw er nok litt hjernevasket... vet ikke hva det er, men du er fremdeles hjertlig velkommen til å delta i min hverdag en dag du vil!

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 26 August 2003, 13:21
Svar med Sitat
Du er en av dem som skulle sette den norske dokumentaren, home of the brave... Om den går i reprise, skal jeg varsle deg med en gang... Vær sikker.

Tror neppe din hverdag er så spesiell at den er verdt et besøk. Kanskje en annen gang.

Hjernevasket??? Jeg???! Razz

Av Innlegg
Gjest








Tirsdag 26 August 2003, 13:28
Svar med Sitat
http://pub.tv2.no/TV2/program/article127440.ece

Dokumentaren kan også sees på web-TV for en minimal charge. Jeg håper virkelig at "noen" her tar seg råd til å se den....

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Onsdag 27 August 2003, 19:31
Svar med Sitat
ikke min hverdag nei... men jeg skulle vist deg jsw... Og jo... jeg tror jeg har fler med meg nå jeg sier du er hjernevasket.

Du har helt skrudde meninger om krig og USA.

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Torsdag 28 August 2003, 14:33
Svar med Sitat
Forskurdde meniger... Du kunne trenger å komme en tur ellevte september, når vi skal ha "USA-party". DU hadde nok trengt å se det....

Har du forresten tatt en titt på web-TV'en til TV2???

Av Innlegg
Gjest








Fredag 24 Oktober 2003, 14:54
Svar med Sitat
litt sent og skrive det nå synes jeg.

Jeg tror jeg visste at du mente det FRA FØR!

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Side 4 av 6 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24