Til forsiden
Til forsiden
Gjerrigforum.com Forum Hovedsiden -> Small talk -> VIetnamkrigen

Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Av Innlegg
agustus61
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Aug 2003
Innlegg: 18

Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9


Fredag 22 August 2003, 20:48
Svar med Sitat
jsw: krigshelter? jeg vil ikke kalle det heroisk å angripe en fattig bondenasjon. At USA på toppen av det hele led et ydmykende tap
viser bare hvem som har motivasjonen og viljen til å holde ut mot
umulige odds. Visst du treffer noen veteraner fra Vietnam så spør
dem hvilken velkomst de fikk når de kom hjem fra krigen? Ble de
hedret? Nei. De ble spyttet i annsiktet av sine egne borgere som så
seg lei av teppebombing og barnemord. Du gir visst også penger til vetereanene. Du kan jo spørre dem om de vil ha almissene dine? Jeg tviler på at noen av USAs veteraner er stolte av sitt bidrag til krigen. Amerikanerne var overgriperne.
Amerikanerne drog med seg krigen på Vietnameserens hjemmark. De
lot hele sivilbefolkningen lide. Drar du med våpen i hånd til et fremmed
land for å drepe - må du regne med å bli drept selv...

Det som skjedde i Irak var forresten et statskupp. USA vil sette inn
egne stråmenn i Iraks regjering for å sørge for en stødig strøm av
råolje til sitt eget land. Om du ikke visste det så sitter Irak på enorme
oljeressurser og USA er sørgelig avhengig av råolje for å opprettholde
sin egen økonomi. Irak var aldri noen trusel mot USA, Irak var kun en
motvillig melkeku som nå er kommet til gården. Bush ville avslutte hva
sin far startet. Saddam og hva han påførte sitt folk er helt klart grusomt.
Men USA bruker det hele som en hendig unskyldning for sin okkupasjon.

Propagandaen til USA gir meg gysninger å minner sterkt om et
facistisk førkrigs Tyskland. Hollywood forteller ikke sannheten om
noen krig. Les en uavhengig ikke-vestlig historiebok. Ikke tro at
filmer som "Black Hawk Down", "Patrioten", "Pearl HAbour" "We where soldiers" etc.. gir noe sannferdig bilde av USAs meritter...

Atombombene som ble sluppet over Japan hadde to hensikter:
1. Hindre at Sovjet skulle få fotfeste i Japansk territorium. (Sovjet
skulle nemlig erklære krig mot Japan 4 dager etter bombene ble
sluppet - dette ville ført til øyeblikkelig kapitalusjon for Japan)
2. De ville teste atombomben og dens virkninger. Både psykologisk
og fysisk.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Gjest








Fredag 22 August 2003, 21:03
Svar med Sitat
er enig i mye av det du skriver, men ikke dine konklusjoner.

Til orientering overvar jeg i sommer en happening hvor det kom lokale soldater hjem fra Iraq. Gule bånd og ballonger over hele flyplassen, og nasjonalsangen i bakgrunnen. Det er et fantastisk syn, kan ikke si noe annet. De fleste mottok også soldatene fra Vietnam slik, selvom et lite mindretall ikke visste dem den respekten de fortjente.

Vet du egentlig hvilke oljeselskaper som er inne i Iraq nå? Av en eller annen merkelig grunn er det flere europeiske enn amerikanske selskaper.

Som sagt MANGE ganger har jeg nettopp lest en bok som forteller om hvordan Irak bygget opp sitt atomvåpen, fortalt innenifra. Jeg blir selv mer og mer sikker på at Irakkrigen var det eneste rette.

Mine historikunnskaper kommer ikke fra filmer, bare så det er avklart.

Når det gjelder atombomben, er jeg enig i punkt to.
Punkt 1 er jeg ikke like sikker på; om Japanerne ville kapitulert er ikke sikkert. Det skjedde ikke. Da vet man ikke hvordan det ville kunne skjedd.

Av Innlegg
corona
Halvmoden Gjerrigknark


Ble Medlem: 31 Mai 2001
Innlegg: 145
Bosted: Sommerøya
Rykte: 74.7


Fredag 22 August 2003, 22:12
Svar med Sitat
(off topic)
Vil bare takke agustus61;- det er første gang noen har beskyldt meg for å ha et snev av intelligens. Laughing

_________________
"For mye av det gode,- er bare helt vidunderlig!"
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 23 August 2003, 11:56
Svar med Sitat
Inteligens har du sikkert. Jeg er enig i mye av det du skriver, men ikke dine konklusjoner. det gjelder både augustus og corona

Av Innlegg
agustus61
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Aug 2003
Innlegg: 18

Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9


Lørdag 23 August 2003, 13:40
Svar med Sitat
jsw: Jeg er forsåvidt enig med deg også. Kapitalisme er bra for et lands
mirko og makroøk. Men kapitalisme forderver på lik linje med kommunisme. (les boken "how to save capitalism from the capitalists")

Når det gjelder oljen i Irak. Hvem tror du er verdens største forbruker
av bensin og disel? En liter bensin i USA koster ca 2-3 kr. Hvilken nasjon(USA) gikk imot Kyotoavtalen som innebar reduksjon i miljøgasser?
USA er totalt avhengig av råolje for å opprettholde blandt annet sitt
enorme millitærbudsjett og kommende "star wars" program. USAs
regjering, Bush, Powell, mf. har alle store interesser i at landet kan kjøpe
olje. Jeg sier bare at USA gikk IKKE til krig for å straffe en slem mann. Like lite som de gikk til krig i Vietnam for å redde Sør-Vietnam fra de slemme
nordvietnamserne. USA er ikke noen hvit ridder. Vietnamkrigen var ikke
annet enn en politisk hodepine for regjeringen. De amerikanske soldatene
fortjener ikke respekt, de fortjener å vite sannheten. De fleste kriger
er avhengig av navie unggutter som tror krig innebærer ære og beviser
deres manndom. USA har nettopp igjennom sin propaganda en hel nasjon
full av slike utvitende ungdommer. De går ikke i frihetens tjeneste, men
imperalisimens.

Igjennom historien har vi kun et fåtall heroiske soldater som har BESKYTTET sin egen nasjon og ikke gått til angrep på en fremmed nasjon. For å nevne "noen" så har vi de 300 spartanere, Kong Henrik V ved Agincourt, Robert D Bruce ved Stirling og de russiske bonder/soldater ved Stalingrad som stod imot hele den 6.tyske arme og til sist USAs soldater Bastonge under ardenneoffensiven.

I vietnamkrigen vil jeg påstå at VC-soldatene var de virkelige heltene
som burde blitt hyllet med "gule bånd og ballonger".

Du sier at Irak bygde opp atomvåpen? Rart de ennå ikke finner noen
våpen hverken kjemiske eller kjernefysiske. De sitter i en fin smørje
både Bush og Blair og de må virkelig fabrikkere gode beviser for å komme
seg ut. USA har dessuten grovt regnet 10000 kg sprengstoff for hvert
menneske på jorden og er den eneste nasjon som har benyttet
atomvåpen. Jeg lurer på hvem jeg er mest redd for...
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 23 August 2003, 13:54
Svar med Sitat
Jeg synes det er utrolig å høre det du sier.

At US' hvervingskampanjer kanskje til tider går noe langt, kan jeg være enig i. Men disse menn (og kvinner), som kjempet, kjempet OGSÅ for å gi vietnameserne frihet, akkurat som de gjorde i Iraq.

Å si at bøndene i Vietnam, som selv ikke visste sitt eget beste, er de egentlige heltene, er helt åp tverke. Der levde de i landbrukskollektiv, uten å eie eller tjene en eneste cent.

Til orientering har den amerikanske bensinprisen tredoblet seg de to site årene. For tiden ligger den på 1,55 Dollar per gallon(en gallon =3,7Cool. Men lønnsnivået er også lavere enn i Norge. Dessuten er en amerikaner AVHENGIG av bil, påø en måte som kan være vansklig å forstå for en nordboer.

Man har ikke kunnet finne atomvåpnene til Iraq, men det er helt sikkert at Dr. Khidir Hamza, utdannet i Flroida, spilte en betydelig rolle. Han beskriver nettopp dette i sin bok.

Når det gjelder forurensning, så er det vanlig å bruke blyfri med 95 oktan i Norge. I US sies det at den forurenser for mye, og den er derfor ikke til salgs for vanlig biler. Standard-bensinen i US er faktisk 85 oktan. Hvorfor det? Nettopp for å bregrense forurensningen. 92 oktan er det høyeste man kan få tak i på bensinstasjonene. Men USA er jo bare intressert i forrurense verden?

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Lørdag 23 August 2003, 14:12
Svar med Sitat
Jsw har tidligere gitt utrykk for at USA gikk til krig mot irak nettopp på grunn av dette.

USA og andre store nasjoner deltar i kriger ol for:

1. Beskytte seg selv (denne faktoren er sjelden en realitet i dag)
2. Beskytte samarbeidspartnere.
3. Tjene penger.
4. Utvide sitt lands territorium.
5. Skaffe seg posisjoner til eventuelle krigsbaser.

Der punkt 2-5 er en av de mest brukte argumenter for å gå til krig...

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 23 August 2003, 14:24
Svar med Sitat
Når vi snakker om Iraq-krigen var det en viktig faktor å beskytte seg selv. Irak hadde masse ødeleggelsesvåpen, og det vet man... Og tjene noen penger kan også være med på det, men det er aldri grunnen alene. Hvor mange dollar brukte ikke USA i Irak, og hvor mange har detjent,?? Er redd det regnestykket blir rødt.

Men jeg synes det er svært sørgelig at dere ikke vil hedre amerikanske krigsveteraner. Er det noen som fortjener heder, måtte det være dem. Om det finnes en Gud, har han sikkert merket seg dette.

GOD BLESS THE AMERICAN TROOPS!

Av Innlegg
agustus61
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Aug 2003
Innlegg: 18

Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9


Lørdag 23 August 2003, 15:41
Svar med Sitat
Dra nå ikke inn religion inn i diskusjonen. Visst det finnes en Gud så vil han neppe velsigne de amerikanske troppene. Tyskerne hadde "Gud med oss" på sine beltespenner... - og visst Gud er med de amerikanske troppene, hvem kan da være mot dem? I det tilfelle vil jeg gjerne være den første som tar parti mot både amerikanerne og deres Gud.

Visst du har øknomisk innsikt, noe du helt sikkert har siden vi alle er gjerrigknarker.. Very Happy så vet du betydningen av ordet investering.
USA investerte i sin krig mot Irak og de forventer en avkastning, ikke
i år, men kanskje om 2-3 år når landet har stabilisert seg. Så kan de nyte
godt av råolje i flere ti-år framover.

Regjeringen i Sør-Vietnam var meget korrupt og hadde støttet de
franske kolonistenes utbytting av befolkningen lenge. Det var også
en av grunnene til at US-soldatene synes at de SV-soldatene virket
mer mot dem enn for dem. Dette bidrog med tiden til å demoraliserere
amerikanske soldater. Til slutt innså de at befolkningen i Sør-Vietnam
ville ha en slutt på krigen og de ønsket VC velkommen. I dag har
Vietnam bygd seg opp igjen etter at den vestlige verden har utbyttet
landet i beste imperalistisk tradisjon. De amerikanske veteraner som
fortjener heder var de som kjempet i 2VK. sammen med de vanlige
(ikke politiske som SS, kommisærer etc.) soldater som kjempet fra
andre nasjoner. Jeg mener og vil mene at det er soldaten som forsvarer sitt hjemland som fortjener heder, ikke arrogante overgripere. USA angrep for å forhindre den kommunistiske dominoeffekten, de skydde ingen midler for å vinne vietnamkrigen. Noe som historien alene kan fortelle om. Muhammed Ali var modig som nektet tjeneste i Vietnam. De fleste veteraner fra vietnamkrigen ble dessuten millitærnektere og de demonsterte mot landets egen krig. De som led under vietnamkrigen var vietnams sivilbefolkning. De fortjener heder og Guds nåde.

Når vi snakker om litteratur så les "stupid white men".. Laughing

Du har vel neppe sett en krig. Langt mindre hvilke lidelser de påfører kvinner, barn og gamle. I moderne kriger er det ca 90% sivile tap. Så for hver soldat som dør, dør 9 uskyldige sivile. Kan da noen påstå at de kjemper på Guds side??

Tror du Irak krigen bare handlet om litt penger? Jeg kan love deg at hele krigen startet av to grunner. Politiske meningsmålinger og økonomiske interesser. Verdens sikkerhet har jo USA ene alene ødelagt med sin kalde krig igjennom 50 år. Nå har de også ved hjelp av missilprogrammet eller starwars programmet sørget for å dra verden inn i en ny kald krig hvor det er Kina og USA som kniver om hvem som kan drepe hverandre flest ganger. Vi trenger ikke nok våpen til å ødelegge jorda ørten ganger. Det holder med èn.

Amerikanske soldater fortjener like mye heder for Irak og Vietnam som tyske veteraner fortjener for Polen og Russland.
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 23 August 2003, 18:34
Svar med Sitat
Hvor mange ganger har jeg forsøkt å fortelle at uttrykket "god bless" brukes UAVHENGIG av religion? det tilsvarende norske uttrykker har kanskje andrebruksområder. Likevel ønsker jeg at gud velsigner soldatene i Iraq, uansett om de er norske eller amerikanske

Når det gjelder investeringer, påberoper jeg meg å kunne mer enn de fleste. Fra jeg fylte tolv har jeg hatt ansvaret for min egen portefølje, riktignok med oversyn av vår megler. Men når det gjelder i Iraq, sekk opp hvilke amerikanske oljeselskap som er inne. Jeg er redd du vil bli overrasket over svaret. Jeg har faktisk intresser i selskap som nå utvinner olje i Iraq, men selskapet er ikke amerikansk. Tror du US ville rydde veien for europeiske oljeselskap? Neppe.

Jeg innser også det faktum at noen av soldatene som kom hjem fra vietnam, senere ble militærnektere. Men jeg er ikke enig når det gjelder hvorfor de ble det. Slik jeg ser det, var grunnen at det er en påkjenning av klasse, og leve i uvisset om hva som skjer med dine medsoldater som er tatt til fange. Og senere få greie på at disse er torturert på måter som er identiske med de nazistene brukte under krigen, gjør ikke inntrykket bedre.

Sivile tap forekommer i en hver krig. Dette kan dessverre ikke unngås.

Når du snakker om en kald krig mellom China and US, les boken "bjørnen og dragen"

å sammenligne amerikanske soldater med tyske under annen verdenskrig er usmakelig, og vitner om mangel på historiekunnskaper.

Av Innlegg
agustus61
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Aug 2003
Innlegg: 18

Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9


Lørdag 23 August 2003, 19:19
Svar med Sitat
Jeg tror de fleste amerikanske soldatene så at de ikke hadde noe å gjøre i Vietnam og at deres krig der var uberettiget. De kjempet en meningsløs krig mot et fattig stolt bondefolk. De så med egne øyne hvilke lidelser de påførte sivilbefolkningen og landet. Si ikke at "det går jo sivilie i krig...". Det er usmakelig!

Når jeg sammenlikner amerikanske og tyske soldater, er det ikke de tyske SS troppene men de vanlige wermacht soldatene. De kjempet også tappert igjennom helel krigen. Slik som jeg ser det var de i akkurat samme situasjon som de amerikanske soldatene under vietnamkrigen. De var ofre for propaganda og politisk spill. Krigsforbrytelser skjer i de fleste kriger. Å tortuere fanger er helt vanlig i alle kriger. Helt siden Kain og Abel har dette skjedd. Det er intet nytt. Amerikanerne er heller intet unntak. Under vietnamkrigen skjedde flere krigsforbrytelser som ulovlige henrettelser, massakrer av landsbyer, politiske mord, teppebombing ect. Å påstå at US soldatene bare var der for å hjelpe er helt galt. De startet krigen, hadde Norge blitt teppebombet, kjemisk sprøytet, utsatt for statskupp, hadde milloner av norske barn og kvinner blitt drept av bomberegn, svidd av napalm, ville jeg ikke brukt "prikkedøden" på de fientlige okkuperende krigsfanger under forhør. Bush er en moderne Hitler. Han eier ikke retorikk eller politisk takt(det gjorde Hitler). Jeg liker virkelig de verdinormer som USA er bygd på, men i de siste 40 år har landet forandret seg. Nå synes jeg landet har blitt et facistisk førkrigs Tyskland. Nasjonalismen er skremmende, hvilket land blir det neste?

Jeg er enig med deg at den menige amerikaner som har kjempet fortjener respekt, men de burde vite bedre. Krig nå er ikke som i middelalderen med ære og plikt. Krig er blitt en skitten affære. Jeg synes ikke at de soldatene som angrep Vietnam var heroiske, tvert imot. Heltene var de få og tapre soldater som kjempet mot okkupantene. Hva skjedde så etter vietnamkrigen? Jo landet blomstret!
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 23 August 2003, 19:57
Svar med Sitat
Når det gjelder Wermacht-soldatene, er det ikke mange likeheter med de amerikanske soldatene i dag. Min bestefar kjempet på Øst-fronten. Hvorfor det? Jo, den gang var det ikke snakk om å verve soldater, det var tvang. Alle "menn" over tretten ble det siste krigsåret sendt ut. Min bestefar var kun 13 år og 3 måneder der han ble sendt ut med gevær i hånd. Alternativet hans var å bli satt i konsentrasjonsleir som landssviker. Han ble da også skutt, og har enda skuddarret i armen. Han var ikke sivil, men kun 13 år. Du synes fortsatt at likheten er store?

I US fungerer det anderledes. Når guttene fyller 18, må de skrives inn i et register. Men de må ikke jennom noen som helst form for verneplikt, men de kan velge en utdannelse innen US Army, Navy, Air Forces eller Marines(Til orientering har "marines" ikke noe med marinen å gjøre, det er elitestyrkene man snakker om)Det har i alle årene etter annen verdens krig, ikke blitt innkalt til obligatorisk krigstjeneste. Men reklameseriene ruller over TV'en med oppfordringer til tjeneste. kan dette sammenlignes med valgene min bestefar hadde? De amerikanske soldatene vet hva de har gått til.

At en krig alltid fører til drepte sivile, er desverre en kjennsgjerning. Ja, det er ingen behaglig tanke, men å si at det er usmakelig virker noe mot sin hensikt. Tror nok det er å ta litt i.

Å Sammeligne Bush med Hitler, der er nok ordet usmakelig på sin plass.

Det første Hitler gjorde da han kom til makten, var at forby alle andre politske partier. Bush ble valgt på lovlig og demokratisk vis, hvorvidt hitler ble det, kan man desverre ikke si. Å si at United States er facistisk er en intressant tanke. Dessverre for anti-amerikanerne stemmer ikke dette. Nevn tre gode grunner til at US er på vei til å bli facistisk.

Kanskje det var en grunn til Vietnam begynte å blomstre efter krigen?

Tillater meg å sitere et mye brukt ordspill fra USA:

Alle gir noe,
Noen gir alt
Support våre tropper (de amerikanske for de som ikke forstod)

Av Innlegg
Misty
Erfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Sep 2002
Innlegg: 540
Bosted: Oslo
Rykte: 66.6


Lørdag 23 August 2003, 21:27
Svar med Sitat
Oooops... her er det mye å svare på og ta tak i!

Sitat:
JswNår vi snakker om Iraq-krigen var det en viktig faktor å beskytte seg selv. Irak hadde masse ødeleggelsesvåpen, og det vet man...

-Nei. Iraks mulige masseødeleggelsesvåpen (om de hadde noen), hadde ikke kunnet rekke USA. De ville kun rammet land i nærheten. Ikke det at det ikke er nok, men nasjonen blandet seg inn i noe som foregikk langt unna sin rekkevidde.

Uttrykket [b]God Bless[b], betyr Gud Velsigne, og JO det er ment med gudelig beskyttelse. Akkurat som at Gud (ikke det at jeg tror på han) støtter slike sevilbefolkningstap.

Når det gjelder USA og deres innvestering i Irak, så er det kanskje også med tanke på at Irak er godt strategisk plassert i midtøsten og perfekt for amerikanske krigsbaser. Olje er som Augustus61 sier et vesentlig betydningsmoment.

Når det gjelder Vietnamkrigen som vi skulle diskutere her, så har det i ettertid kommet frem at det USA gjorde der borte var kun til skade for befolkningen. Den nyhetsstrømmen som traff resten av verden gav uriktige opplysninger om Amerikanere som kjempet for å frigjøre folket (noe som var en pyntet del av den gangs virkelighet).

USA har alltid vært ute etter en ting. MAKT. Lysten på denne makten har alltid slått gjennom og vært en bestemmende faktor i enhver situasjopn der USA på en eller annen måte kan tjene noe og kalle det fosrsvarlig. Dettee er det forkastelige med USA´s krigspolitikk. Når man kan drepe tusenvis av uskyldige mennesker og kalle det å redde det landet der man dreper alle menneskene er jo nesten til å le av. Noe så ignorant og dust har jeg aldri sett maken til.


Sitat:
jsw: Hvor mange ganger har jeg forsøkt å fortelle at uttrykket "god bless" brukes UAVHENGIG av religion?

Hvis det gjør det... Noe det ikke gjør, er det blasfemi. Klart de bruker det i samhold med religion. Er du helt dum i hue eller? Man sier ikke Gud Velsigne Amerika uten at man mener Gud! Det kan du spørre Bush om!


Sitat:
jsw: Jeg har faktisk intresser i selskap som nå utvinner olje i Iraq, men selskapet er ikke amerikansk.

Tror du at det bare er et selskap som holder på med olje i Irak. Og vet du om ikke det selskapet eies av et annent som eies av et annet som er Amerikansk?

Soldatene som kjempet en helt unødvendig krig mot Vietnam, har fått skader du ikke kan innbille deg. De har lidd mye vondt og har rett og slett fått nerveproblemer o.l. pga de tingene de ble tvunget til å gjennomføre under Vietnamkrigen.

Sivile tap foregår i enhver krig, og nei det kan ikke unngås... men om det ikke hadde vært noen krig hadde det heller ikke vært sivile tap!

Tyske soldater er ikke værre enn Amerikanske eller norske for å si det sånn. Det er lederene og oppdragsgiverene som ikke er riktig gode i hue. De som utfører ordren kan ha dårlig samvittighet, men vissheten om at det er de eller deg er jo en pressfaktor. Slik var det i alle fall i 2. verdenskrig. I dag er det ikke slik. Amerikanske soldater kjempet frivillig i Irak og utførte ordrer som de ikke var tvungene til å være en del av.

Om Tyskland hadde vunnet krigen, og vi hadde vært styrt av Hitler kunne det ganske godt hende at Amerika var den sorte får, og tyskland er det vakre og vinnende landet...

Bush ble ikke valgt på demokratisk vis... Al Gore vant valget der ja.
Og Hitler med sin fantastiske talekunst, overbeviste et folk i trengsel om at han var deres leder, og Tyskerne forgudet i en periode Der Furher...
Hitler brukte år på å vinne tillit hos et folk som hadde lite... Da han hadde makten begynte han så smått og overbevise folk om at Jødene var synderne (Bush: Irakerne er synderne. Muslimene er de farlige) Deretter begynte han kriger mot forskjellige nasjoner for å overta og utvide sitt territorie. (Usa: Baser meg her og Baser meg der) Så fikk hitler noen mot seh (USA: Eks: Sosialister), denne gruppen ble større, det ble avslørt hva han faktisk drev med, og til slutt fikk vi styrtet dette fæle regimet...
The Battle has NOT yet Begun!

Krig er for mye for dagens verden.

Og krigen i Vietname er ikke rettferdiggjort i ettertid, det var grusomt det som ble gjort mot de sivilie i et land der det ikke var nødvendig å blande seg inn! Rolling Eyes

_________________
Precious love, ecstatic pain, trusting love, Escape, real rain - www.misty.tk
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger

Av Innlegg
Gjest








Lørdag 23 August 2003, 21:49
Svar med Sitat
Om Iraqs masseødeleggelsesvåpen ville kunne nå US er ikke sikkert, men det ville kunne nå USAs allierte.

God bless betyr gud velsigne, men om en amerikaner sier god bless you hvis du gir ham driks, f.eks., betyr ikke at han er kristen. Det er et hverdags uttrykk. Jeg tror jeg har vært i USA flere ganger enn deg... Om en gud finnes, vil han se at USA hjelper IRak på bedre veier, slik de har gjort mange ganger før.

Ja, amerikanske baser ville være praktisk i Iraq. Det er en bi-grunn til angrepet, men overhodet ikke hovedgrunnen. Ja, selskapet jeg har investert i eies ikke av amerikanske selskaper. Men har noen sjekket hvilke olje selskaper som er inne i Irak? Desverre for dere er de fleste europeiske. Sjekk selv.


Soldatene som var i Vietnam opplevet mye hardt og vanskelig. KAnskje de gjorde ting de selv ikke likte. Men jeg tror hvoedgrunnen var at de levde i uvisset om hva som skjedde med sine medsoldater som var tatt til fange.

Jeg er redd du får problemmer med å bevise at Bush ikke er valgt på demokratisk vis. Det endte med at Bush vant Florida.

Bush har dessuten aldri sagt at irakerne er synderene som gjør verden til et dårligere sted å bo.

Er det ingen av dere andre som vil støtte dere til, og hedre de amerikanse soldatene? Orspillet, nevnt i mitt foriige innlegg, tenk litt over det... Det er intressant.

Av Innlegg
agustus61
Uerfaren Gjerrigknark


Ble Medlem: 22 Aug 2003
Innlegg: 18

Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9Rykte: 44.9


Lørdag 23 August 2003, 21:50
Svar med Sitat
Jeg mente ikke ordrett at Bush er lik Hitler. Bare at parallene i historien mellom førkrigs-Tyskland og USA er nokså like. Både Tyskland og USA var/er inne i en sterk nasjonalistisk blomstring som tydeligvis har påvirket deg også. Både Tyskland(kommunisme) og USA(terrorisme) slutter opp om en sak som de ikke skyr milder for å bekjempe. USA gikk inn i Irak uten støtte fra hverken Nato eller FN. De gikk til det samme skritt som Tyskland. Nemlig prevantiv krig. Det er skumle paralleler. Tenk bare på de rettsløse fangene fra afgankrigen som sitter på den amerikanske basen på Cuba? Når en stormakt kan ta seg slike friheter så går vi inn i en ny tid. Jeg forstår ikke at du støtter amerikanske tropper. Det er jo ikke et fotballlag du slutter opp om. Det slår meg som meget naivt å tro at du støtter de som kjemper for de "gode" med Gud på sin side. Herregud mann! Verden er ikke i sort/hvitt. Gi meg 1. god ting som kom ut av Vietnamkrigen! Fortell meg at alle de som døde, fortell meg at alle ødeleggelsene bar en hensikt?!? Fortell meg hvorfor US. soldatene skal hedres for deres bedrifter der nede? Soldatene som USA sendte til vietnamkrigen var naive unggutter som ikke visste bedre. De ble lurt, de ble frarøvet sitt liv og sin ungdom. Du sier jo selv at reklamefilmer ruller over skjermene i USA. Uncle Sam wants you! Det er smakløst å lokke unge gutter med påstander om at millitæret skal gjøre "mann av deg". De som virkelig er modige er de som ikke følger med strømmen. Vietnamkrigen er en skamplett i amerikansk historie på lik linje med holocaust i tysk historie. Confused

EN STOR TAKK TIL DEG MISTY! Det er våkne mennesker som deg som gir meg tro på menneskeheten... Wink personer som jsw skremmer derimot vettet av meg.. jeg tror du kunne blitt en kjempegod nazist jsw... "du må ikke sove..." neste gang er det kanskje oss Sad
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Side 2 av 6 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste


 
Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet


Tips en venn | Viktig informasjon | Legg til i favoritterAnnonsere? | Tips oss




20©05 Copyright Gjerrigknark ANS

Utviklet av Knut Reistad i samarbeid med Nett24